Rob Sluijter biedt luisterend oor via De LUISTERLIJN

1 februari, 2023 - Uitgeest

Voor personen met zorgen, verdriet of problemen en die hun hart willen luchten, biedt de LUISTERLIJN uitkomst. Sinds elf jaar biedt Rob Sluijter (77) uit Uitgeest een luisterend oor als een van de zo’n 1500 vrijwilligers aangesloten bij deze landelijke organisatie. 

Rob Sluijter (aangeleverde foto)
Rob Sluijter (aangeleverde foto)

Via het centrale nummer kan het telefoontje, of chatbericht, uit heel Nederland komen. Het gesprek kan gaan over fysieke of psychische problemen. Bij rouwverwerking bijvoorbeeld draait de wereld ‘als vanouds’ door terwijl de betrokkene nog met zijn/haar gevoel blijft zitten. Aangezien GGZ vaak een lange wachttijd heeft, verwijst de arts de patiënt ook door naar De LUISTERLIJN als tussenoplossing. De telefoongesprekken of chats zijn altijd op anonieme basis.
“Alles kan benoemd worden. Angst en eenzaamheid voert vaak de boventoon,” merkt Rob. “Veel bellers blijken met zichzelf in de knoop zitten en een deel durft zelfs niet meer naar buiten te gaan. Tijdens het telefoongesprek is het belangrijk dat je in een vroeg stadium begrip toont voor de beller. Ook probeer ik tips in vragende zin te geven, zoals: ‘Heb je al eens gedacht aan…’
Elk onderwerp kan aangesneden worden. Je krijgt vaak ellende te horen. Zelf sterk in je schoenen staan en er niet van wakker gaan liggen is essentieel. Mocht dit het geval zijn, dan kan ik hier goed met mijn vrouw over praten of bel ik een van de professionals binnen de luisterlijn. Binnen de organisatie wisselen we regelmatig ervaringen uit en worden qua ontwikkelingen op de hoogte gehouden”.
Rob vindt het belangrijk om iets nuttigs te doen met zijn kennis en levenservaring die hij opgedaan heeft vanuit de commercie. “Om goed te weten wat een klant wil moet je goed kunnen luisteren wil je de ander van dienst te kunnen zijn. Van nature vind ik het prettig om een ander te kunnen helpen om hun ei kwijt te kunnen. Wanneer de persoon gestrest opbelt, zijn/haar hart kan luchten en merkt dat er geluisterd wordt zonder oordeel, dan raakt degene snel gekalmeerd. Ik probeer het gesprek altijd op een prettige manier af te sluiten. En als er aan het eind van het gesprek zelfs weer gelachen wordt, dan is mijn doel bereikt.
Het voordeel van dit vrijwilligerswerk is dat je flexibel en vanuit huis kunt werken. Zonder verdere verplichtingen rooster ik mezelf in bij de Luisterlijn. Daarbij zit eens per maand ook een nachtdienst. Gemiddeld voer ik zo’n tien gesprekken per week van gemiddeld een kwartier en afhankelijk van het gesprek trek ik er soms ook meer tijd voor uit.”

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>kader>>>>>>>>>>>>>>>>>

Het aantal bellers naar de Luisterlijn neemt toe. Er is dus ook behoefte aan meer vrijwilligers. Na een korte training en een paar dagen meedraaien met een ervaringsdeskundige is voldoende om zelfstandig te kunnen werken.
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek via 088-0767000. Chatten of mailen is ook mogelijk.

Voor meer informatie over vrijwilligerswerk bij de Luisterlijn en andere mogelijkheden voor vrijwilligerswerk in Uitgeest kun je kijken op de website van het Vrijwilligers Informatie Punt: www.vrijwilligerswerkuitgeest.nl of kom langs op maandag of woensdag 9.30-12.00 uur. Je kunt het VIP vinden in de hal van het gemeentehuis.